بیست سوال درس تاریخ تحلیل صدر اسلام

منوی اصلی


نویسندگان


لینک دوستان

ردیاب ارزان ماشین

جلو پنجره جک جی 5

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان همکلاسی و آدرس hamkelasi8992.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





قالب بلاگفا

آمار بازدید

» تعداد بازديدها:
» کاربر: Admin


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 4
بازدید ماه : 21
بازدید کل : 1483
تعداد مطالب : 39
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

آرشیو ماهانه


پیوند های روزانه


لوگوی ما

همکلاسی


لوگوی دوستان


بر چسب ها




بیست سوال درس تاریخ تحلیل صدر اسلام

چهار شنبه 28 مرداد 1394

تاریخ صدر اسلام                                                                                            

1-معنای لغوی تاریخ را توضیح دهید؟تاریخ از نظر لغت به معنای تعیین و شناساندن وقت است تاریخ از ماده اَرخ یا وَرخ به معنای تعیین وقت است.

2-تاریخ نقلی و علمی را با ذکر مثال توضیح دهید؟تاریخ نقلی: ،علم به وقایع و حوادث سپری شده و آگاهی از اوضاع و احوال گذشتگان است.زندگی نامه ها،فتح نامه ها و سیره ها،از این نمونه است علم تاریخ در این معنا،به یک سلسله امور جزئی و فردی می پردازد و درواقع علم به بودن هاست  زیرا به گذشته تعلق دارد.تاریخ علمی :تاریخ علمی یعنی مطالعه،بررسی و تحلیل وقایع گذشته و استنباط قواعد و سنت های حاکم بر زندگی گذشتگان.در واقع محتوای تاریخ نقلی (حوادث و وقایع گذشته)مبادی و مقدمات این علم شمرده می شود و برای اسنتباط قوانین کلی و کشف طبیعت حوادث تاریخی و روابط علّی و معلولی آنها سودمند است.

3-چرا برخی معاصران در طبقه بندی گونه های تاریخ نگاری اسلامی کتبی را ملاک قراردادن بنویسید؟برخی معاصران در طبقه بندی گونه های تاریخ نگاری اسلامی، اسامی کتب نوشته شده را ملاک قرار داده و بر این اساس،نگاشته های تاریخ مسلمانان را به هفت گروه تقسیم کرده اند 1-سیره نگاری 2-تگک نگاری 3-تاریخ نویسی عمومی و تقویمی4-تاریخ نگاری بر اساس نسب شناسی 5-سبک خبری پیوسته 6-تاریخ نگاری محلی7-تاریخ نگاری فرهنگی و اجتماعی

4-مکاتب تاریخ نگاری چیست و مکاتب تاریخ نگاری اسلامی کدامند؟شاید بتوان مجموع اندیشه های یک صاحب نظر که در جمعی نفوذیافته و تبعیت می شود یا شیوه خاص یا نظریه مشترکی را که گروهی از فلاسفه ،اندیشمندان،محققان و شاگردان آنان دنبال می کنند مکتب نامید .انواع مکاتب الف مکتب تاریخ نگاری حجاز که به ترکیب قرآن ،فقه و احکام با موضوعات تاریخی شناخته شده است ب-مکتب تاریخ نگاری عراق(بصره)که با تأثیر پذیری از موقعیت به دست آمده در نتیجه فتوحات و بیشتر با بهره گیری ازادبیات پیش از اسلام به ویژه انساب، ایام و اخبار،به ثبت حوادث پرداخته است.جمکتب تاریخ نگاری شام که بیشتر به تأثیر پندارهای جاهلی امویان و در پی کسب مشروعیت سیاسی و دینی حکومت آنان پدید آمد.د- مکتب تاریخ نگاری یمن که به نوعی در پاسخ به ادعاهای قومی و قبیله ای امویان به وجود آمده است.ه مکتب تاریخ نگاری ایرانی که ضمن ترجمه آثار کهن فارسی به تدوین مجموعه هایی پرداختندکه به نوعی احیاگر اندیشه شعوبی  گری بوده است.

5-بخشی از علل و انگیزه های توجه کم نظیر مسلمانان به مسئله تاریخ و تاریخ نگاری را بنویسید؟1-قداست دانش و ارزش والای آن در اسلام 2-موضع تصدیقی قرآن در برابر انبیای پیشین و گزارش سرگذشت اصول و مبانی تعلیماتی آنان3-ترغیب و تشویق های قرآن درباره سیر و مطالعه درزمین و کشف فلسفه تاریخ و عبرت گیری از سرنوشت منکران ،تکذیب کنندگان ،باطل گرایان و....4-لزوم بهره گیری از سیره و سنت معصومان،به عنوان اسوه حسنه و الگوی حسنه و الگوهای کامل دین،و گسترش فرهنگ جاویدان اسلام.5-اهتمام فرمانروایان به ماندگاری حکومت خویش و ارائه تصویری مناسب از خود.6-ورود ملتهای گوناگون جهان به آیین اسلام و داد و ستد فرهنگی بادیگراقوام و ملل.

6-مهمترین اسباب تحریف تاریخ اسلام را نام ببرید وهر کلام ر به اختصار توضیح دهید؟1-فاصله زمانی و مکانی میان مورخ و پدیده ها : بعضی مورخان فقط در پی ثبت گزارش ها بودن و به درستی و نادرستی آنها اهمیت نمیدانند احتمال تحقق این نوع تحریف بیشتر است2-اختلاف امت و پیدایش فرقه ها این اختلافات در برخی از مورخان باعث شده کهاز جانب حق دورشوند و انگیزه های غیر حق طلبانه همواره باعث تحریف تاریخ و مخدوش کردن چهره اسلام شده3-تعصب :عقاید و گرایشات مذهبی و نژاد پرستانه مورخ چنان در نوشتن تاریخ تاثیر دارد که یافتن گزارش تاریخی تهی از تعثب دشوار است هر چند مورخانی نیزی هستند به سبب رعایت نکردن افکار عمومی جامعه توان خود را از دست داده اند.4-فشار فرمانروایان :پیوسته خود دوستی در انسان ها مشکل ساز بوده است و در فرمانروایان آفتی بزرگ است و پیامدهایی ناگواردارد 5-استفاده ناروای برخی دانشمندان اهل کتاب از کم اطلاعی خلفا و اطرافیان آنها:این گروه از عالمان می کوشیدند با نقل افسانه ها و مطالب بی اساس (اسرائیلیان)آیین اسلام را بی اعتبار سازند.6-منع تدوین حدیث توسط خلفا: منع نگارش و جمع آوری حدیث از زمان خلیفه اول آغاز شد و بخش نامه خلیفه دوم در لزوم سوزاندن یا نابود ساختن احادیث چنان شدید بود که حتی بعد از مرگ وی کسی جرئت نداشت حدیثی از پیامبر اکرم نقل کند این منع در زمان حضرت علی برداشته شد ولی بعد از شهادت ایشان تا زمان عمر بن عبدالعزیز ادامه یافت.

7-جزیره العرب از نظر جغرافیایی به چند بخش تقسیم شده کاملاً توضیح دهید؟جزیره العرب از نظر جغرافیایی به سه بخش تقسیم می شود1-شمال غرب(حجاز):این بخش ،که شهر مکه ،مدینه ،طائف،ینبوع و جده را در بر می گیرد سرزمینی کوهستانی با بیابان های وسیع،کم آب وکمتر مستعدکشاورزی است.درآن روزگارزمین های اطراف مدینه وطائف به خاطرقنات هااستعداد کشاورزی داشت.

2مرکز و شرق (صحرای عرب):سرزمین بلند منطقه نجد،بیابان های وسیع نفوذ و ربع الخالی،که در آن از باران و آبادانی خبر نیست،در این بخش قرار دارد. انسان بدوی ،شتر،نخل و ریگزار ،چهار بازیگر نقش اساسی زندگی صحرایند و کمی آب،گرمای زیاد،سختی راه ها و نایابی غذا،چهار مشخصه اصلی این صحراها.3-جنوب (یمن)این بخش که در گذشته،عربستان خوشبخت یا یمن نامیده می شد،شامل منطقه ای به شکل مثلث است که ساحل دریای عرب،ضلع شرقی و دریای سرخ،ضلع غربی و خط فرضی ظهران-حضرموت،ضلع سوم آنرا می سازد.این بخش پر نعمت ترین نقطه جزیره است ؛به گونه ای که آثارتمدن درخشان و با عظمت آن تا به امروز باقی و مشهور است

8-چهار مصداق روشن جاهلیت در قرآن کریم چیست توضیح دهید؟1-پیروی از حکم و حکومت ناحق ،رفتار خلاف قانون الهی و مبتنی بر هوا و هوس و روی گردانی از دستورات الهی،که مورد نهی قرارگرفته است(حکم جاهلیه)2-بی توجهی به وعده و وعید های خداوند و بداندیشی درباره افعال الهی ،که درباره گروهی از یاران پیامبر است که با اکراه و نفاق،در جنگ اُحد شرکت کرده بودند(ظن الجاهلیه)3-بی پروایی زنان در جامعه و نمایاندن زیور و آرایش های زنانه ،که در هشدار به زنان پیامبر (ص)و جلوه گری آنان است (تبرج الجاهلیه)4-تأکیدبرخواسته های نابجا،تعصب درباره آگاهی های ناچیز و جانبداری بی دلیل از عقاید و اندیشه ها (حمیه الجاهلیه).علاوه بر موارد کاربرد لفظ جاهلیت،در قرآن کریم بارها به عقاید،احکام و نیز اخلاق ناپسند جاهلی و جاهلیت اشاره شده است

9-علت ترجیح هجرت به یثرب توسط پیامبر با اشاره امام علی(ع)بعنوان مبدأروزشمار تاریخ در حالی که هم ولادت پیامبر و هم بعثت آن هضرت به عنوان مبدأاسلام مطرح بوده چیست؟اول اینکه با آغاز هجرت ابعاد سیاسی اجتماعی و مدنیت اسلام بیشتر نمایان تر شددوم هجرت آغاز عینیت بخشی آزادانه به بعثت و اهداف رسالت پیامبر اکرم بوده است سوم اینکه مبدئیت هجرت برای روزشمار تاریخ اسلام به این خاطر است که اصولاً اسلام و ایمان بدون هجرت و مهاجرت امکان پذیر است و مراتب ایمان هر انسانی توسط خود او و با میزان هجرت درونی اش قابل محاسبه و ارزیابی است و آغاز هجرت درونی هر شخص می تواند روزشمار حیات طیبه او باشد

10-بندهایی از قانون نامه عمومی مدینه را بنویسید؟1-مسلمانان ملتی واحداند2-مسلمانان باید عدالت پیشه باشند و در برابر ستمگران متحد گردندهر چند ستمگرفرزند خودشان باشد3-مسلمانان باید یار و غمخوار هم یاری کننده بینوایان باشند4-خون همه مسلمانان ارزش یکسان دارد و هیچ امتیازی میان آنان نیست5-هر مسلمانی که به کسی پناه دهد پناه او نزد همه مسلمانان محترم است6-اگر مسلمانی مسلمان دیگری را بکشد باید قصاص شود مگر آنکه اولیای مقتول از قصاص  چشم پوشی کند7-همه مسلمانان باید در پیمان صلح شرکت کنند و هیچ مسلمانی حق ندارد بدون حضور دیگران پیمان صلح منعقد کند 8-اگر شخصی از یهود مسلمان شود از کمک و یاری مسلمانان برخوردار می شود و با دیگر مسلمانان تفاوتی ندارد 9-یهود بنی عوف و سایر یهودیان با مومنان در حکم یک امت شناخته می شوند با این تفاوت که هریک طبق اصول دین خود عمل می کنند10-مسلمانانی که پیمان ببند حق پیمان شکنی ندارند11-تنها مرجع اختلافات قضایی ،حقوقی و جنایی رسول خدا است12-امضاءکنندگان این پیمان دفاع مشترک از یثرب را به عهده دارند

11-بعضی از صفات جنگ های پیامبر را بنویسید؟در همه نبردهای پیامبر مشرکان ،کفار یا یهودیان بر ترک تجاوز و ستم استوار بود و اساساً فلسفه جهاد در اسلام ،برقراری عدالت و تأمین مصالح واقعی و آزادی های مردم ،براساس ارزشهای انسانی و دینی بوده است.و در همه نبردها عنصر سیاسی درکنار عنصر دینی قرار دارد و دستاورد های اصلی جنگها ترکیبی از این اهداف است و به هیچ  صورت نشانی از کشور گشایی و مقاصد پست دنیوی چون انتقام و تجاوز نداشته و در همه نبردها برای اعتلای کلمه حق و ستم ستیزی  بوده است.

12-سه ویژگی رعایت عدالت در جنگ با دشمن را توسط پیامبر بنویسید؟1-تمام جنگ های پیامبر دفاعی و برای تحکیم پایه های صلح بوده است(صلح جویی غیر از تسلیم پذیری و تحمل ذلت است)2-غیر نژادی و مادی بوده و جنبه آرمانی و اعتقادی داشتن این نبرد ها ،مشخصه  اصلی که شکست ناپذیری در هر شکل را توجیه می کرد3-سازگاری و رفتار و عملکرد آن حضرت و پایبندی ایشان به اصول انسانی از جمله تعرض نکردن به بی گناهان ،کودکان و مراعات حقوق اسیران و مراقبت از مجروحان.اسیران را به آموزش خواند و نوشتن به مسلمانان میکردند و بهای آزادی آنان را اینگونه می گرفت و اسیرانی که از نظر مالی ضعیف بودن آزاد میکرد و ازآنان فدیه نمی گرفت و عده ای هم در مقابل آزادی مسلمانان آزاد میکرد

13-چهار مورد از جلوه های اخلاق خاتم الانبیاء را بنویسید؟1-در زمان جنگ اُحد دندان جلویی پیامبر شکست و چهره پیامبر زخم برداشت و خونین شد یاران پیامبر ازناراحتی درخواست کردن پیامبر نفرین کنند دشمنان را او فرمود من برای لعن و نفرین کردن مبعوث نشدم بلکه برای دعوت به رحمت برانگیخته شده ام و دعا کردن قوم ایشان هدایت شوند2-یک زن یهودی با گوشت مسموم گوسفند قصد جان پیامبر را کرد پیامبر در تمام عمر بخاطر خود از کسی انتقام نگرفته و زن یهودی را عفو کرد3-در جنگ خیبر روزی مردی که تازه مسلمان شده بود و چوپان گوسفندان یهودیانی بود که با پیامبر در جنگ بودن نزد آن حضرت آمد و گفت صاحبان این گوسفندان یهودیانی هستند که با شما در جنگ هستند چه کنم  پیامبر فرمود این امانت آنها در نزد شما ست پس در امانت خیانت نکن و گوسفندان را به نزد یهودیان برگردان 4-در همین جنگ پس از مصالحه با یهودیان پیامبر دید گروهی از مسلمانان به سوی نخلستان یهودیان شتابان میروند پس فرمود اموال یهودیانی که ما با آنها پیمان بستیم برکسی حلال نیست مگر به حق یعنی خرید و فروش و مانند آن انجام دهندهمچنین فرمودن بدانید کسی که به هم پیمانی غیر مسلمان ستم روا دارد یا بر اوعیب نهد یا او را به کاری بیش از طاقتش وا دارد یا از او چیزی بدون رضایتش بگیرد من در روز رستاخیز معارض وی خواهم شد.

14-برخی از دلایل نیاز به جانشین پیامبر را بنویسید؟1-دلایل و فلسفه بعثت پیامبران مانند قانون ثابت و ضروری هدایت عمومی 2-نیاز جامعه به زمامدار3-لزوم ارتباط بین عالم ربوبی و عالم وعالم انسانی 4-تفسیر و بیان اصولی کلی دین از آیات و قرآن 5-تأکید های قرآن بر نقش جانشین پیامبر در تکمیل دین و اتمام نعمت

15-مهمترین فعالیت های امام علی (ع)در دوران خلفاء را بنویسید؟1-تفسیر قرآن و بیانمراد واقعی بسیاری از آیات2-پاسخ به پرسش های دانشمندان به ویژه دانشمندان اهل کتاب 3-بیان حکم شرعی رویدادهای نوظهور و قضایای پیچیده ای که قضات از داوری درباره آن ناتوان بودند.4-پرورش انسانهای با ضمیر پاک و روح آماده و تربیت شاگردانی مانند عبدا... بن عباس و افرادی چون ابوذر – اویس قرنی – مقداد- عمار – مالک اشتر – کمیل و میثم تمارتا بتوانند انچه با دیده سر نمی بینند با دیده دل ببینند5-کوشش برای تأمین زندگی بینوایان و درماندگان و بادست خود باغات و و قنات پدید می آوردن و در راه رضای خدا وقف می کردنو کار کشاورزی را بسیار بهاء می دادند6-در نشست ها و رای زنی های خلفا شرکت می کردند و صادقانه ترین راه حل ها را ارائه می دادند و هر گاه دستگاه قضا دچار مشکل می شد امام مورد اعتماد بود

16-موانع و مشکلات حکومت امام علی(ع) را توضیح دهید؟زمان خلافت ظاهری امام علی(ع)انبوهی از دشواری ها پدید آمده بود و آثار منفی اجتماعی و حتی سیاسی توسعه فتوحات و کشتن عثمان آینده را تاریک تصویر می کرد بخشی از مشکلات که در نهج البلاغه دلیل استنکاف امام از پذیرش خلافت شمرده می شود عبارتند از بی عدالتی اقتصادی خلیفه دوم دیوان را بر اساس سوابق اسلامی افراد و ترکیب قبیله ای قرار داده بود قریش بر غیر قریش ،مهاجر برانصار،عرب و غیر عرب و موالی ترجیح داشتند در حالی که در زمان پیامبر چنین نبود بخشش های عثمان ،فاصله غنی و فقیر بسیار زیاد بود و خمس غنایم مالیاتها و جزیه سرزمینهای فتح شده در اختیار افراد و گروه خاصی بود که امام علی(ع)در همان سخنرانی نخست خود سیاست مالی برگرفته از سیره مالی پیامبر اکرم – نابسامانی اجتماعی یکی از آثار فتوحات اختلاط نژادهای مختلف بود و جامعه،برتری عرب بر موالی را اصلی مسلم می پنداشت و این امر با روحیه عدالت خواهانه امام علی(ع)مشکلی مهم بود او هیچ دلیلی بر درستی این تبعض نمیدید – انحراف ها و بدعتها - نا آگاهی جامعه از دین و نبودن برنامه منسجم در جهت روشنگری مردم ابعاد این دشواری ها را پیچیده تر می ساخت و بسیاری از سخنان پیامبر متروک شده بود بنیان این انحرافات در کنار بستر بیماری پیامبر با شعار حسبنا کتاب الله گذاشته شد- رفاه گرایی و تضعیف ارزشهای دینی پیدایش شکاف های اجتماعی ازدوران خلیفه دوم آغاز شد هم او بود هم او بود که تبعیض در توزیع بیت المال را بدعت نهاد و گرایش های قومی را،که پیامبر اکرم (ص) شدیداً مخالف آن بود و با آن مبارزه می کرد احیای برتری جویی قومی به صورت فراگیر و جدی دوباره پدیدار گشت در این میان بویژه دولتهای غیر عرب مثل ایرانیان و رومیان بیش از سایر گروه ها و ملت ها تحقیر شدندحتی درجایی خلیفه دوم به استناد به آیه سوره حدید میکرد برای تبعیض در تقسیم بیت المال و این گونه نبود زیرا اگر معنای آیه این چنین بود پیامبر در زمان خود قبل از عمر آن را بکار می بست .

17- علل ناخشنودی از حکومت امام علی(ع)از نظر برخی توضیح دهید؟موضع سرسخت امام علی (ع)در حکومت و کوشش در جهت اجرای کامل عدالت در همه ابعاد سسب ناخشنودی و مخالفت بسیاری از مسئولان حکومت پیشین وحتی برخی از یاران شد و کنار گذاشتن روش شیخین در تقسیم بیت المال که مردم سال ها به آن خو گرفته بودن و مساوات و در حقوق و رعایت استحقاق ها ،برتری ندادن به اشراف و اعراب به دیگران و ترک تسامح در برابر سران قبایل،آنطور که رسم پادشاهان و سیاستمداران است کار آسانی نبود.

18-چهار مورد از شرطهای قرارداد امام حسن با معاویه را بنویسید؟1-معاویه به کتاب خدا و سنت پیامبر اکرم عمل کند2-پس از معاویه خلافت به خسن ابن علی(ع) تعلق دارد و اگر بر حسن ابن علی(ع)حادثه ای وارد شود به حسین ابن علی(ع) تعلق یابد و معاویه حق ندارد کسی را جانشین خود قرار دهد3-معاویه باید ناسزا گفتن به امیرمومنان علی(ع) را ترک کند4-بیت المال کوفه به معاویه واگذار نخواهد شد و هزینه زندگی بازماندگان کشته شدگان سپاه علی(ع)از بیت المال بپردازد5-شیعیان هرجاهستند باید از آزادی برخوردار باشند و کسی معترض آنان نشود

19-موانع قیام در دوران معاویه چسیت؟معاویه از یک سو با فشار سیاسی و اقتصادی بر مسلمانان آزاده از هرگونه اعتراض و جنبش جلوگیری می کرد و از سوی دیگر با احیای تبعیض نژادی و رقابت ها و نزاع های قبیله ای به تضعیف نیروها و مهار عوامل تهدید حکومت می پرداخت افزون بر این او به یاری عوامل  مزدور در جعل حدیث در جهت دادن تفسیر و تأویل آیات قرآن به سوی خویش می کوشید و بدین وسیله افکار و اندیشه عمومی را تخدیر کرده و حکومتش را مشروع جلوه می داد.

20-در نامه کوفیان به امام حسین (ع) چند عامل به عنوان عوامل ناخشنودی از معاویه بیان شده بود ؟1-دارانبودن شایستگی و رسیدن به قدرت از طریق زور 2-بی احترامی به افکار عمومی 3-به کارگیری بودجه مملکت در راه شهوات ستمگران4-کشتن عدالت جویان دلسوزی که خواسته های مردم را منعکس می کنند5-تقویت و به کار گیری عناصر فاسدی که پشتیبان حکومت شمرده می شوند.

        



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: برچسب‌ها: بیست سوال درس تاریخ تحلیل صدر اسلام ,

نوشته شده توسط محمود سهرابی در ساعت 7:43



درباره



به وبلاگ من خوش آمدید
MASF1350@gmail.com


مطالب پیشین

قمه زنی سنت یا بدعت
جامعه پذیری
آشنایی با ساختارهای فرهنکی
سواد هنری
رفتار شناسی فرهنگی
اقدام پژوهی
جامعه شناسی هنر
نظریه های فرهنگی
اخلاق (کاردانی)
اطلاع رسانی (کاردانی)
حقوق ادبی (کاردانی)
enghlab
جزوه انقلاب اسلامی
بیست سوال درس تاریخ تحلیل صدر اسلام
سوالات تستی درس انقلاب اسلامی
اخلاق (کاردانی)
اطلاع رسانی (کاردانی)
حقوق ادبی (کاردانی)
کارآفرینی (کاردانی)
مدیریت مراسم و تشریفات(کاردانی)




Powered By LOXBLOG.COM Copyright © 2009 by hamkelasi8992